Kort fortalt
Social Proof er en mere eller mindre ubevidst strategi, som mennesker bruger til at bedømme, om en virksomhed eller brand er noget for dem.
Det kan inkludere alt fra image til produktlinjer, men oftest har det noget at gøre med, hvordan vi rangerer det ene brand over et andet, konkurrende brand. Vi er meget hurtigere og mere villige til at stole på et brand med solidt Social Proof, fordi det allerede har bevist sig (overfor venner, bekendte, celebrities, etc.) som værende troværdigt på en eller anden facon.
Social proof er en glimrende måde at nå mere personligt ind på dine målgrupper, og derfor ser vi i nedenstående artikel på et par af de mest anvendte taktikker, du kan overveje for at booste jeres Social Proof.
Hvad er Social Proof?
Du er på ferie. Måske du har kæresten i hånden og hele svigermekanikken bag dig, eller også er I på venindetur til Prag.
Uanset hvem du rejser med, så bliver man uundgåeligt sulten på et tidspunkt, og i jagten på en pæn restaurant eller en sød café er I højst sandsynligt blevet påvirket af social proof.
Den bar ser fin ud, men der er helt tomt derinde. Måske den ikke er så god alligevel? Og den der restaurant, den er okay billig. Men måske for billig? Så hellere den taverna derovre. Der er fint med mennesker, belysningen er afslappet og det ligner, at Beyoncé sidder ovre i hjørnet.
Grundkonceptet bag social proof er forholdsvis simpelt: Hvis et menneske eller en gruppe mennesker bruger eller anbefaler et produkt, så er vi mere villige til selv at bruge det produkt.
Og hvis det er mennesker, vi stoler på eller ser op til på nogen måde, så er den effekt kun endnu stærkere (HubSpot).
Flere forskellige former for Social Proof
Men ligesom så mange andre ting i marketingverden, så er det sjældent helt så simpelt i virkeligheden, og der findes også flere forskellige former for social proof.
Måden hvorpå de fungerer og påvirker vores købsvaner, varierer alt efter hvilke værdier vi har og hvad vi prioriterer i vores køb.
Nutidens købere, især online, er også udmærket klar over, hvornår de bliver solgt til. Social proof som salgsstrategi er på ingen måde en skjult salgsteknik.
Den er derimod direkte åbenlys, og det er for så vidt en god ting. Social proof er tilmed en forventet del af enhver kunderejse.
Men det betyder, at selvom det måske engang var nok, så kan man ikke længere bare stikke en kendis en Cola i hånden, bede hende poste det på Instagram og læne sig tilbage, mens pengene ruller ind.
Eller, okay, for lige netop Coca-Cola fungerer det muligvis ganske fint, men det er hovedsageligt fordi, de allerede har opbygget store mængder troværdighed i deres kundebase.
Pepsi, derimod, er måske lidt en anden sag (Sorry, Kendall Jenner).
Nedenfor har vi udvalgt nogle af de mest anvendte og succesfulde former for social proof og ser lidt på, hvordan de kan hjælpe din virksomhed og brand til at fremstå autentisk og derved opbygge troværdighed i brugeren og jeres kunder/klienter.
SoMe
De sociale medier er uden tvivl en af de største udviklinger, der er sket indenfor marketingverden i lang, lang tid.
Ikke alene gør de det muligt for virksomheder at målrette deres brands og budskaber til mennesker, man med stor sandsynlighed ved, er interesserede i ens produkt eller service.
De sociale medier gør det også meget nemmere for mennesker at dele og snakke om præcis de budskaber, de støder på.
Det vil sige, med den rette digitale marketing, en aktiv online tilstedeværelse og autentisk, nærværende kommunikation udadtil, er det muligt at nå ud til nye kunder på en sådan måde, at de føler sig forstået og får lyst til selv at bringe jeres budskab videre til venner og følgere.
Det er med til at gøre hele jeres virksomhedskommunikation udadtil (på hjemmesiden, på de sociale medier, i e-mails, osv.) mere autentisk, fordi det ikke længere kun er jeres egne ord, der danner grundlaget for det, I siger.
En analyse fra Stackla påviser for eksempel, at 87% af forbrugere siger, en virksomheds autenticitet er vigtig for, om de kan lide et brand, mens 57% af forbrugere mener, under halvdelen af brands, de kender, faktisk formår at skabe autentisk content (Stackla).
Styrken ved god social proof og høj troværdighed på de sociale medier (og i jeres kommunikation generelt) er derved, at jeres kunder og klienter selv bliver fortalere for jeres brand.
Hvis I ikke har nogen online tilstedeværelse eller kun en vag idé om, hvordan I bedst kommunikerer med jeres målgruppe(r), så er det aldrig for sent at komme i gang.
Og det kan være, det starter småt, men hvis Kickstarters succes har lært os én ting, så er det, at rygter spreder sig hurtigt, især online, og folk er specielt glade for at dele ting, de selv synes er imponerende.
Det er til dels også her, at især influencer marketing kan være relevant.
Influencer marketing
En lidt mindre, dog mere specifik afart af SoMe, er influencer marketing.
Groft sagt, så er idéen, at personligheder på de sociale medier (ofte Facebook, blogs og Instagram) anbefaler og/eller bruger visse produkter og fremviser det i form af en video eller en billedserie.
Og det har vist sig at være særdeles effektivt.
Det er omkostningseffektivt (målinger viser en indtjening på $20 for hver $1 investeret i influencer marketing). Men mindst ligeså vigtigt er det en måde at få jeres produkter og services ud til en gruppe mennesker, I måske ellers ikke ville kunne nå ud til, fordi de ikke kender til jeres brand (Tomoson).
De mennesker har derudover betydeligt mere grundlag for at stole på den personlighed, de følger online, og så længe de føler sig trygge ved, at vedkommende kun anbefaler produkter, han eller hun kan stå inde ved, så højner jeres influencers troværdighed også jeres troværdighed.
Derfor er valget af influencer specielt vigtigt.
På samme måde som, at en hvilken som helst influencer helst skal kunne stå inde for jeres produkt eller service, er det vigtigt, at I som brand og virksomhed kan stå inde for jeres influencer.
Brugeranmeldelser
Brugeranmeldelser fungerer lidt som en forlængelse af de sociale medier, men hvor det antages, at vedkommende, der søger, allerede kender til jeres produkt eller service og ønsker at finde mere information.
Vigtigst af alt, så søges der viden fra en uvildig kilde, der har prøvet netop det produkt, der bliver søgt på, og som ikke har nogen motivation for ikke at være ærlig.
Derfor lægger vi også stor vægt på, hvad brugeranmeldelser siger.
En undersøgelse af BrightLocal fra 2018 påviste, at 57% af brugere ville kun købe hos en virksomhed med fire stjerner eller flere, og at 91% af brugere mellem 18-34 stolede på online anmeldelser ligeså meget som anmeldelser fra venner og bekendte (BrightLocal).
Dertil ser vi blandt andet også, at negative anmeldelser (måske ikke så overraskende) i ret så stor grad skræmmer folk væk.
(Billedkilde: CMI)
Det er ikke nogen overdrivelse at sige, at for nogle online virksomheder er brugeranmeldelser altafgørende.
Og selv for dem, der kan overleve med lidt dårligere anmeldelser, så er der virkelig meget at vinde ved at have gode bedømmelser på TrustPilot og andre steder.
Nye kunder stoler straks mere på jeres brand, og mennesker, der er stødt på jeres produkt eller brand andetsteds online (for eksempel som led i jeres brug af SoMe og influencer marketing, eller som en del af jeres yderligere Inbound Marketing), har nemmere ved at få bekræftet deres første positive indtryk.
Det kan siges så simpelt, at tilfredse kunder bringer flere nye kunder til biksen.
Det har aldrig været en hemmelighed. Men online brugeranmeldelser gør det nemmere for både virksomheder og købere at opbygge en god relation.
Earned media (backlinks)
En anden måde at skabe samme form for social proof og troværdighed online er via earned media. Det vil sige, artikler i eksterne aviser, magasiner, blogs og andet, der omtaler jeres brand, virksomhed og produkter/services i et positivt lys og, meget gerne, linker til hjemmeside eller en anden landingsside.
Ikke alene bidrager sådanne pålidelige backlinks til at gøre jeres hjemmeside synlig for eksterne læsere og opbygger troværdighed på samme måde som brugeranmeldelser, men i SEO-forstand gør det også siden mere troværdig i Googles øjne og kan, med tiden, resultere i højere rangering.
Læs for eksempel mere på vores side om Link Building.
Det er dog sjældent et område, I som virksomhed har direkte kontrol over, og derfor er earned media oftest et resultat af effektiv SoMe tilstedeværelse, stærk PR generelt og eventuelle events eller bemærkelsesværdige mål, I har nået.
Det er nogle måder at styre dele af sin egen earned media. Fordi, kort sagt, earned media er oftest noget, man gør sig fortjent til.
Konklusion
Set fra et historisk perspektiv, så er social proof en ganske naturlig udvikling frem mod et internet, der har en mere menneskelig overflade og fungerer mere, som mennesker normalt fungerer i virkeligheden. Vi bliver påvirket og lader os påvirke af andres meninger. Oftest fordi vi stoler på dem; andre gange fordi vi ikke har bedre information at gå efter.
I sidste ende søger vi kontakt i en eller anden form, og hvis vi også kan få det, når vi shopper online og interagerer med brands af forskellig art, så er det kun bedre. Det hjælper til at danne et forhold mellem købere og virksomheder, der er en win-win for begge parter. Købere får produkter, de er glade for, og virksomheder får kunder, der ikke alene kommer tilbage, men også tager deres venner med.
Derfor er det vigtigt for jeres brand ikke bare at fremstå som signal for kvalitetsprodukter; det skal meget gerne også formå at tale til målgruppens personlige værdier.
De brands, vi går op i, er på mange måder en forlængelse af os selv og vores personlighed. Og jo bedre jeres virksomhed forstår og værdsætter den indflydelse, I har på brugerne, jo bedre vil I være i stand til at kommunikere på en autentisk og troværdig måde med jeres målgruppe, og jo bedre ved I, som virksomhed, hvad jeres kunder i virkeligheden ønsker.
Kilder
https://blog.hubspot.com/marketing/social-proof-examples
https://stackla.com/resources/reports/the-consumer-content-report-influence-in-the-digital-age/
https://www.tomoson.com/blog/influencer-marketing-study/
https://www.brightlocal.com/research/local-consumer-review-survey/