...
Viden

Inbound vs. Outbound Marketing

Kort fortalt

Der er ingen grund til at danse rundt om grøden: Det her er ikke nogen konkurrence.

Spørgsmålet om outbound og inbound marketing er noget, der har floreret en hel del på det seneste, og det mest typiske tvivlspunkt er, hvilken ideologi er bedre end den anden. Det er i og for sig ikke et særlig gavnligt spørgsmål at stille, og hvis vi skal være helt ærlige, så bliver outbound og inbound vel oftest sat op imod hinanden i titler (ligesom her) for at få folk til at klikke sig ind på artiklerne.

Nedenfor har vi i stedet valgt at fokusere på nogle af dyderne og faldgruberne ved de to marketingsfilosofier og hvad de hver især egentlig stræber efter at opnå.

Hvad er Outbound marketing

Hvis du drog ud på rejse i marketingjunglen og stødte på outbound marketing i det fri, ville du se et væsen, der minder meget om en påfugl i både form og sind. Outbound marketing spænder sine fjer vidt og bredt, og hovedformålet er at bringe ens budskab ud til så mange øjne som muligt på en så bemærkelsesværdig måde som muligt.

Outbound marketing har derfor som sådan kun ét mål: at blive set (eller hørt).

 

Traditionel marketing

I praktisk forstand er marketing faktisk en forholdsvis ung disciplin, der først rigtig kom til verden i starten af det 20. århundrede (hvis du vil læse mere om det og kunderejsens udvikling, så læs vores artikel om den digitale kunderejse her). Det er nemlig også kun på massemediernes breddegrader, du finder outbound marketing.

I kølvandet på opfindelser såsom radio og TV, samt en generel globalisering af verdenssamfundet, opstod der flere muligheder for virksomheder at få salgsmateriale og andre budskaber ud til mange mennesker for en overkommelig pris.

Og selvom radio spots og avisreklamer til dels er blevet byttet ud med bus- og bannerreklamer online, så er der dog ikke sket mange udviklinger på den strategiske front.

 

Når det fungerer

Outbound marketing er og har altid været en salgsstrategi, der er i offensiven og higer efter at blive bemærket. Det handler om at skubbe ens målgruppe længere ned ad købstragten.

Som Lo Jia Thong fra SEOPressor formulerer det:

Idéen er, at annoncører bruger massemedierne til at skubbe deres budskab og produkter ud til offentligheden i håbet om, at nok mennesker indenfor deres målgruppe ser budskabet og reagerer på det.

Når outbound marketing gør det godt — om det er på bagsiden af en bus, i en Super Bowl reklame eller i et radio spot — så er det fordi, den rammer den rette tangent i den rette målgruppe.

Men outbound marketing er oftest en bred og upræcis form for markedsføring. Derfor begrænser effektiv outbound marketing sig oftest til én bestemt idé, der gerne skal ramme en bred skare af folk på en blanding af det følelsesmæssige og det ideologiske plan.

Det handler om at sælge, skabe awareness og fremstille ens brand på en måde, så den kan appellere til så mange som muligt så effektivt som muligt.

Nogle gange er det modsatte dog også en taktik, hvor det handler mindre om at ramme én målgruppe men mere at ramme alle på en sådan måde, at man bliver husket. Fordi i en verden, hvor vi alle bliver bombarderet med et væld af reklamer fra morgen til aften, er der unægteligt værdi i at være den virksomhed, der leverer det største brag.

Desværre lykkes det meget sjældent, og resultatet er reklamer, der ikke opnår andet end at chokere eller, værst af alt, forvirre publikum. Når det gøres godt, derimod, så kan det tage verden med storm. Et eksempel på det kunne være Greenpeaces forholdsvis nye ’Fuck humans’ kampagne.

 

Når det fungerer mindre godt

Der findes næppe et menneske i live i dag, der ikke har prøvet at blive afbrudt midt i Barnaby eller Die Hard af endnu en frustrerende smøre af dårlige reklamer, vi alle allerede har set til døde. Og hvad er som oftest resultatet? Vi skifter kanal, eller tyer til Netflix i stedet.

Det er en af de største svagheder ved outbound marketing — den er indædt aggressiv og kommer sjældent inviteret. I bedste tilfælde skaber det mild irritation; i værste tilfælde opfordrer det til aktiv vrede rettet mod virksomheden bag reklamen.

I takt med den teknologiske udvikling er det derudover kun blevet nemmere at undvige, og i nogle lyksalige tilfælde fuldstændig undgå, påtrængende reklamer og salgspitches. Og hånden på hjertet? Vi bruger altså også selv adblocker.

Det er trods alt det menneskelige at gøre. Ingen har lyst til at blive solgt til, og outbound marketing er salg uden filter.

Men det er her, at inbound marketing melder sin ankomst.

 

Hvad er Inbound marketing

Hvis outbound marketing er en påfugl, så står inbound marketing nærmere i kæledyrets tegn. Kat, hund, pindsvin, edderkop eller noget helt andet — det ændrer sig typisk i forhold til, hvem målgruppen er. Inbound marketing markerer sig hovedsageligt ved to ting:

  1. Det bestræber sig på at tilpasse sig den enkelte bruger eller målgruppe, og
  2. at basere ens salgs- og marketingsstrategier på brugerbaseret data.

Vender vi lige kort tilbage til Lo Jia Thongs formulering, så, mens outbound marketing fokuserer på at skubbe sine budskaber og produkter ud til potentielle købere, forsøger inbound marketing at tiltrække potentielle købere til sine budskaber og produkter.

I nedenstående finder du en oversigt over, hvordan de to typer af markedsføring adskiller sig fra hinanden i forhold til den måde, kommunikationen typisk udspiller sig, samt hvilke formater og medier de opererer på.


Inbound Marketing

  • Nært og personligt
  • Skræddersyet
  • Relationsopbyggende
  • Hjælpsom
  • Værdifuldt
  • Intentionsbaseret

 

Medier/formater

  • Blogs
  • Nyhedsbreve
  • Søgemaskineoptimering
  • How-to videoer
  • Guides
  • Intentionsbaseret annoncering

Outbound Marketing

  • Anonymt
  • Massekommunikation
  • Aggressiv
  • Frustrerende
  • Afbrydende
  • Tilfældig

 

Medier/formater

  • Bannerannoncering
  • Fysiske reklamer
  • TV spots
  • Radio spots
  • YouTube marketing
  • Masseannoncering

Mere en udvikling end en modsætning

Hvis outbound marketing er en forholdsvis ung idé, så er inbound marketing nærmest stadig på fødegangen. Og selvom det ofte bliver forklaret som en modpol til outbound marketing (det ligger også lidt i navnene), er det vigtigt ikke at misforstå det som, at når outbound er en aggressiv form for marketing, så må inbound per definition være defensiv.

Det er mere sandt at sige, at det er en blødere form for marketing, hvor grundkonceptet værdsætter information over direkte salg. Og det er information, der går begge veje — det handler om at informere og vejlede ens potentielle kunder og klienter samtidig med, at I som virksomhed og brand lærer mere om, hvad jeres målgruppe(r) søger.

Groft sagt er fokusset i inbound marketing flyttet fra at fortælle forbrugere, hvad de har brug for, til i stedet finde ud af, hvad ens målgrupper ønsker. Dertil, fra et salgsperspektiv, betragter man ikke længere købsrejsen som en énvejs rejse men ser den mere som en cirkulær færd. HubSpots famøse flywheel er det klassiske eksempel på købsrejsen i inbound marketing.

inbound-marketing-købsrejse

En blødere form for marketing

Den fortsatte digitalisering af samfundet har ført mange udviklinger med sig, og en af de mest markante indenfor de seneste ti år er uden tvivl måden hvorpå, vi har ændret vores købsvaner.

Det er blevet langt nemmere, og oftest også billigere, at købe ting på nettet fremfor i en butik på gågaden. Dertil har købere og forbrugere også langt større muligheder for hurtigt og effektivt at informere sig om produkter og andet online, før de køber.

Men ét område, hvor online butikker stadig halter efter, er på kundeserviceområdet. De fleste af os værdsætter stadig personlig, én-til-én betjening og vejledning af et andet menneske, og sociale medier og andre af internettets vidundere har om noget kun understreget den trang i os.

Det er vigtigt for os med ægte relationer, især når det på nettet er så nemt at blive ignoreret.

Det siger sig selv. Det er trods alt, igen, det menneskelige at gøre. Og det kan godt være, vi har sagt det før, men vi er ikke bange for at sige det igen, her med Nick Worth fra MarketingLand som talsmand:

Nu mere end nogensinde før forventer forbrugere, at brands forstår dem.

Fordi for alle de generationer, der er vokset op i en verden præget af aggressiv marketing og globale virksomheder, der kun vokser sig større, er tiltroen til alle former for marketing også kun støt faldet.

Derfor er der stor værdi at hente i personlig og, ikke mindst, troværdig marketing, der i det mindste i teorien oprigtigt forsøger at informere og engagere sig med forbrugeren. Det er det, der forstås med en blødere form for marketing.

Så, hvad gør inbound marketing egentlig?

Det handler om at guide potentielle kunder langs kunderejsen hen mod netop de produkter eller services, de har brug for, og så sørge for at levere på netop de områder på sådan en måde, at de ikke alene kommer tilbage i fremtiden men også tager deres venner og bekendte med.

Derfor afhænger enhver god inbound marketing strategi af sammenkoblingen af flere forskellige kanaler. Her får du en kort beskrivelse af 3 af de hoveddiscipliner du kan aktivere, for at skabe en god inbound marketing strategi.

  • Søgemaskineoptimering
    Uanset hvor på købsrejsen en potentiel kunde eller klient befinder sig, er det altafgørende, at dit brand, din hjemmeside og eventuelle blogposts og andet content er til at finde på nettet. Og faktum er, hvis du ikke ligger i top 10 på Google (og gerne top 3), så er du så godt som usynlig.
  • Content marketing
    Kernen af dit forhold til dine kunder og potentielle kunder er godt og værdifuldt content. Content marketing er af eksperter spået til at være den allervigtigste disciplin indenfor marketing i 2019 (kilde), og med god grund. Som sagt, shoppere online forventer mere troværdighed og mere individuelt tilrettet materiale. Derfor er det vigtigt, at der ikke bare er materiale for dem at finde; det skal også gerne faktisk give dem noget, de bedømmer som værdifuldt.
  • Online annoncering
    Med intentionsbaserede kampagner eller display-kampagner med smarte målretninger og budskaber, kan du hjælpe dine brugere på deres kunderejse. Ved at lave en langsigtet 360 graders strategi for din online markedsføring, kan du koordinere budskaber og skabe et godt flow, der forvandler brugere til købere.

Konklusion – Hånd i hånd når vi længst

Så, ja, vi afslørede det lidt i starten, men spørgsmålet er ikke, om outbound eller inbound er bedre end den anden. Sandheden er, at der er en (inbound), der på mange punkter passer bedre ind i det nuværende samfund og den moderne købsrejse, men den anden (outbound) har stadig en hel del at byde på, og det er i fællesskab, at de sammen opnår de største resultater. Kunsten er at vide, hvad der virker hvor, hvornår, hvorfor og, ikke mindst, overfor hvem.

Kilder

https://brandbuddha.com/2019-marketing-funnel-strategies/
https://marketingland.com/want-to-create-better-experiences-and-brand-loyalty-lean-on-your-data-254627
https://www.kunocreative.com/blog/digital-marketing-funnel-evolving
https://www.hubspot.com/marketing-statistics
https://www.hubspot.com/flywheel
https://www.newmediacampaigns.com/page/seo-vs-ppc—which-provides-you-the-better-value

Indholdsfortegnelse

Relaterede artikler

Søger du mere viden?

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.