...
Viden

Hvordan skriver man et blogindlæg? En ultimativ guide til at skrive blogindlæg

Kort fortalt

Hvordan skriver man et godt blogindlæg?

Et blogindlæg er en artikel, der udgives på ens blog, hjemmeside eller anden digital platform. Dit blogindlæg kan stort set omhandle alting, og det er for så vidt kun dine interesser og færdighed på tasterne, der sætter grænserne.

Men der er samtidig en lang række gode råde og grundprincipper, der kan hjælpe dig til at skrive gode, medrivende blogindlæg. Og dem vil vi gerne se flere af. Derfor kommer vi her med den ultimative guide til blogindlæg, der hjælper dig på vej, hvad enten du er helt ny i gamet eller bare lige trænger til at få rusket op i de små grå.

Tips til en god indledning

#1: Lev op til dine løfter

Clickbait er ikke clickbait, hvis indholdet også leverer på det, som titlen lover.

#2: Start med noget konkret

Det er det, der forstås med at gribe fat i læseren — og det er ment så tæt på bogstaveligt, som du kan komme. Modsat virkeligheden, så må en tekst gerne kidnappe en læsers opmærksomhed.

Og løsesummen?  En gennemlæsning af dit blogindlæg. Gerne en kommentar eller to. Måske tilmelding til nyhedsbrev. Eller ejerskab af deres sjæl til evig tid.

Uanset hvad dit mål er, så glem ikke, at det er dit ansvar som skribent at rive læseren med dig på den færd, du vil tage dem.

Det er det, der forstås med medrivende.

#3: Tænk æg fremfor høne

En god indledning danner et klart billede i læserens hoved og sætter retningen for resten af teksten.

En enestående indledning, derimod, fungerer som et mikrokosmos af hele artiklen.

Det betyder dog ikke, at den behøver være meget længere end et afsnit eller to. Det er ikke indledningernes svar på Godzilla, vi søger. Formålet med indledningen er at koge ned, ikke udvide.

#4: Hold det simpelt

Læg gerne ud med et eksempel, læseren kan forholde sig til.

Det er her, at symbolik er din bedste ven for eksempel. Selvom mange måske ikke er klar over det, så er de fleste af os omgivet af symbolik til daglig. Den findes på vores vejskilte, vores flag i form af udvalgte farver og former, vores appikoner i form af blandt andet skeuomorfs, hjemmesideforsider i form af billeder og andre medier, toiletpapir i form af branding, bannerannoncer, osv., osv.

Men mere om symbolik senere.

Formålet med at holde det simpelt betyder sjældent et lavt lixtal (og for good measure, så er et lavt lixtal heller ikke altid ensbetydende med et godt blogindlæg). Det hentyder mere til læsevenlighed og hvordan du gerne skal holde teksten passende let for læseren.

Det vil sige, du som forfatter bærer det tunge arbejde, mens du leder læseren gennem din tekst. Og hvordan du bedst gør det, kommer alt an på emnet, materialet, formålet med blogindlægget, din målgruppe og meget andet.

#5: Et citat som indledning er kun sjældent en god idé

Citering i toppen af teksten er en smutvej til en enestående indledning, der aldrig lever op til noget faktisk enestående.

Med et citat forsøger du at belyse din egen pointe gennem andres vise ord. Det er en god taktik, når formålet er at uddybe; det er en mindre god taktik, når målet er nedkogning af hele dit argument.

Igen, hvis indledningen er ægget hvorfra resten af dit blogindlæg gror, så sørg for, du selv lægger ægget.

#6: Det samme gælder ordbogsdefinitioner

Med en ordbogsdefinition risikerer du at lægge ud med en epistemologisk indgangsvinkel fremfor en ontologisk.

Det vil sige, dit blogindlæg lægger ud med at være en diskussion om diskussionen fremfor at gå direkte i gang med emnet.

Det kan selvfølgelig være en taktik, når det er gjort bevidst — det gælder for al tekstarbejde — men i de fleste tilfælde er resultatet, at du starter dit blogindlæg med at give ordet til en fremmed stemme, i det her tilfælde noget så tørt og kedeligt som en ordbog.

#7: Kom gerne med en personlig anekdote

Hold den helst kort og præcis, medmindre du selv er omdrejningspunkt for resten af teksten.

Det er næppe nogen overdrivelse at påstå, at en af hovedårsagerne blandt Instagrams succes — ud over Facebooks opkøb af dem tidligere i årtiet — er lige præcis den nærhed, platformen opfordrer mellem bruger og poster.

Der er en grund til, at Instagram personlighed er blevet et term. 

Et velskrevet blogindlæg kan opnå nøjagtig det samme. Personlige fortællinger er en eftertragtet vare i en verden, der bliver mere og mere digital. Udnyt det.

#8: Skriv indledningen sidst

Det er uendelig nemmere at fortælle om din rejse til Kreta, efter du lige er kommet hjem derfra.

Guide til brødteksten

9#: Sig noget interessant

Keder din tekst dig? Så er du næppe alene.

Det skal dog ikke forstås som, at der findes kedelige emner. Universet er et forunderligt sted og enhver god forfatters legeplads. Det handler om at finde det interessante i emnet, og så servere det for læseren på et sølvfad.

Det er medrivende tekstforfatning. Gør det klart for læseren (helst ved at vise dem med ord), hvorfor noget er spændende og fang deres interesse ved at vise din egen.

Vidste du for eksempel, at sand er en af verdens største mangelvarer? Eller hvad med dengang, noget så kedeligt som fidget spinnere tog verden med storm?

Alle pakker er spændende —også de bløde — når de blive pakket ind på det rigtige måde.

Men glem ikke det første råd. Det er dit ansvar at sørge for, din´gave (aka brødtekst) lever op til indpakningen.

#10: Stil et spørgsmål i samme åndedrag, som du belyser et givent emne

Ikke i hver eneste sætning, og ikke hele tiden, men meget gerne når det giver mening.

Nysgerrighed er et effektivt værktøj, når det håndteres korrekt. Hold læserens interesse ved hele tiden at fodre dem spørgsmål og svar, mens du arbejder frem mod det store svar på spørgsmålet, du lagde op til i indledningen.

Det er i øvrigt del af snefnug metoden, der har sine fordele og ulemper.

#11: Få styr på grammatikken

Der er altså ingen vej udenom. Det er vigtigt, læseren kan forstå din tekst.

Hvis de lander på dit blogindlæg men hurtigt smutter, fordi de ikke kan forstå dig eller du virker utroværdig, så er det blandt andet også noget, Google og de andre søgemaskiner lægger mærke til.

God grammatik er som kager i Den Store Bagedyst. Grammatikken danner formen, der holder din kage oppe og glacen, der gør, at den er lige til at sætte tænderne i.

Dårlig grammatik er som grus i marcipanovertrækket. Lad vær’ med at servere grus for dommerne.

Grigo er ikke glad for grus. #IngenGrusTilGrigo

#12: Det er ikke forbudt at skrive, som du taler

Godt sprog er ikke nødvendigvis kønt, kønt er ikke altid pænt og pænt er ikke altid godt. Et levende sprog, derimod, er det, der ligger mest naturligt til dig. Ikke vær bange for at beholde de ting, der gør dit sprog unikt.

Hvad end dit lixtal svæver et eller andet sted oppe i skyerne eller kukkelurer nede i kloakken, så er der mange points at samle ved at være unik.

Så længe du er til at forstå, så hjælper dit sprogbrug din personlighed til at skinne bedre gennem dit blogindlæg.

#13: Tal til din læser

Eller nærmere tal til din egen personlige drømmelæser. Måske du har hørt det før. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at du skal bryde den fjerde væg i hver anden sætning.

Målet er at holde din tekst relevant og huske på, hvem du taler til. Det må gerne (og er oftest) være en imaginær person.

Skriv som om du kommunikerer med det menneske, du allerhelst vil, hører dig.

#14: Undgå det åbenlyse

Overskrift der forklarer, at prinsesse Diana var levende, før hun døde

‘Nuff said.

#15: Sig, hvad du synes, og underbyg hvorfor du synes det, du synes

Forklar over for dig selv, hvorfor du synes, som du gør, før du trykker Publish. Argumenter for dine holdninger, inkludér links til eksterne kilder, brug billeder, pålidelige grafer, video, citér eksperter, udforsk andre synspunkter.

Og spørg dine læsere, hvad de synes og hvorfor. Blogindlæg + debat = sød musik i dine ører.

#16: Tjek, du har gengivet citater korrekt

Og så tjek dem igen.

Det er vigtigt at passe på dine egne ord. Det er endnu vigtigere at passe på andres.

#17: Undgå at udgive samme dag, du har skrevet blogindlægget

Ordsproget lyder, Rom blev ikke bygget på en dag. Det er faktisk få ting, der bliver færdiggjort på en dag. Der findes kaffe, der tager længere tid at brygge.

Dit blogindlæg tager også tid at udforme sig. Og du er heller ikke selv den samme person i dag, som du var i går. Måske det nye dig kan se ting, det gamle dig glemte at overveje.

#18: Forglem ej gamle indlæg

Tag gerne udgangspunkt i tidligere artikler. Link til dem, når det er relevant, og gå endelig tilbage i gamle indlæg og link til nyere.

Opdatér generelt ældre blogindlæg, hvis der er kommet ny viden eller mere relevant data.

Det er med til at holde både dig og din blog frisk, og så hjælper det også på brugervenligheden.

#19: Meget tekst betyder ikke altid dybdegående indhold

Ligesom enhver kan tale i timer uden rigtig at sige noget, så er det også frygtelig nemt at skrive mange ord uden rigtig at komme med noget af substans — også ved et uheld.

Godt indhold er indhold, der klæber sig fast i læserens hippocampus.

Og godt indhold er, kort sagt, den længde, det nu engang kræver i situationen.

#20: Symbolik, metaforer og analogier er ikke byer i Rusland

Et blogindlæg er ikke en roman, og dit brug af metaforer behøver ikke strække sig fra ende til anden. En god metafor eller en klingende analogi i et blogindlæg er derimod kort, præcis og hjælper din læser til at forstå dit synspunkt.

Tænk ordsprog, ikke meningen med livet.

Målet er forståelse, og symbolik er ubestridt den bedste måde at sige en masse med få ord. Det handler om at danne et billede eller scenarie i læsernes hoved, der enkelt beskriver den situation eller det emne, du taler om.

#21: Pas på med gode råd

Gode råd er dyre, ja, men mest fordi størstedelen sjældent er prisen værd.

Årsagen er, at gode råd er lidt ligesom mærkevarer — der er sjældent et, der appellerer lige meget til alle.

Derfor er det også vigtigt at tage gode råd (dette inklusiv) med et gran salt.

Uanset hvor erfaren du er, så er det aldrig for sent at lære nye tricks. Men idéen er aldrig at følge nye råd blindt men i stedet forstå intentionen bag rådet og om det gælder for dit blogindlæg.

Det handler ikke om at kende reglerne for så at bryde dem. Det handler om at vide, hvornår de gør sig gældende og hvornår de ikke gør.

Ekstra råd

#22: Den suverænt bedste, hurtigste og mest effektive måde at blive bedre til at skrive — ikke bare blogindlæg og artikler men alting?

Læs. Læs, for fa’n. Læs mere, end du skriver.

Og dan meninger om det, du læser.

Udtryk derefter gerne de meninger på skrift og i din blog, når det er relevant. Det er vigtigt, du formulerer dine holdninger om det, du læser, så du dermed også bedre kan sige noget interessant.

#23: Vær klar over, hvad du vil sige, før du siger det

Men kun næsten.

Et godt blogindlæg er oftest også et, hvor du selv bliver klogere, mens du skriver det. Det vil sige, sæt dig et mål og dan dig et overblik om det emne, du vil skrive. Research, så du har detaljer og fakta på plads. Overvej en indgangsvinkel.

Forbered dig alt det, du vil, men husk det vigtigste skridt: Det første.

Så, hvad venter du på?

Spring ud i det. Vandet bliver kun koldere.

#24: Gem det bedste til sidst.

Og hentyd gerne til det i titlen.

Hvis du starter med at servere desserten, så har læseren ikke ligeså meget at glæde sig til.

Dermed falder også sandsynlighed for, at de bliver hængende og læser resten af blogindlægget, som jo er hovedretten, du vil have dem til at tykke sig gennem.

#25: Men læg ud med det næstbedste

Enten som indledning eller direkte derefter.

Og her falder middagsmetaforen til jorden. Fordi din indledning må gerne have lidt mere kød på sig end en almindelig run-of-the-mill hors d’æuvre.

Læserens appetit skal ikke bare vækkes; den skal stimuleres.

Jo hurtigere læseren får fornemmelsen af, at det her blogindlæg er noget, de bare ikke må gå glip af, jo bedre.

#26: Og allervigtigst?

Når det kommer til tekstskrivning, content og blogindlæg, så kan alt fungere.

Tricket er at vide, hvornår noget fungerer og hvordan du får læseren til at forstå din hensigt og være med i det spil, I spiller sammen — i den rækkefølge.

Konklusion

Så, hvordan skriver du et godt blogindlæg?

Det er et spørgsmål med mange svar — også flere end 26.

Men hvis du lige vil have et sidste råd med på falderebet, så er det af de vigtigste råd, vi kan give dig (udover råd #21), at bare gå i gang.

Prøv noget af, og hvis det ikke lykkes, så er du blevet det klogere.

Samuel Beckett, forfatter ekstraordinaire, sagde engang, ”Try again. Fail again. Fail better.”

Og det er I sandhed måden, du lærer at skrive et medrivende blogindlæg, hver gang. Bliv ved, og bliv bedre hele tiden.

Kilder

https://blog.google/products/search/our-latest-quality-improvements-search/
https://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/
https://www.smartinsights.com/managing-digital-marketing/marketing-innovation/business-critical-digital-marketing-trends/
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/the-zero-moment-of-truth-macro-study/

Indholdsfortegnelse

Relaterede artikler

Søger du mere viden?

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.