senest opdateret: 16 januar 2020

Diversificering som Digital Marketingstrategi

Hvorfor er diversificering vigtigt, og hvordan kan du bruge det i din digitale strategi? Læs vores artikel og få svar her.

Kort fortalt

Ingen omnichannel markedsføring er komplet uden et øje på fremtiden, og det har sjældent været vigtigere end nu at holde sig på forkanten, holde sig vaks og være åben for diversificering af alt fra ens produkt(er) til services, brand og marketingstrategier. Specielt med den hastighed, som de sociale medier og andre marketingplatforme ændrer sig på.

Her har du en gammel nyhed: Der findes et utal af forskellige virksomheder i lille Danmark såvel som i resten af verden. Det er ikke nogen hemmelighed. Vi har små virksomheder, mellemstore virksomheder, anpartsselskaber, aktieselskaber, internationale multikoncerner og så videre og så videre.

Den ene ting vi alle har tilfælles, er, at står vi stille for længe, så bliver vi overhalet indenom og udenom. Især i den digitaliserede virkelighed, vi lever i nu.

Diversificering dækker over mange områder af ens virksomhed, og i den her omgang har vi valgt at fokusere på det, vi ved mest om: digital marketing og sociale medier. Derfor kommer vi her med vores take på de seneste udviklinger indenfor nogle af de største SoMe platforme.

Nedenfor kan du læse mere om, hvor nogle af de største SoMe platforme er på vej hen, hvilke teknologier det kan være klogt at holde øje med og hvordan vi bedst hjælper virksomheder med at diversificere i den digitale tidsalder.

Diversificér eller dø

Indenfor vores egne små grænser er Shakespeares Hamlet nok mest kendt for to ting: Det foregår i Danmark, og så er der noget med et kranie og en kendt monolog, hvor der vist nok bliver sagt noget i retning af, ”At være eller ikke at være: Det er spørgsmålet.” (Shakespeare)

Når Hamlet stiller det spørgsmål, er det fordi, han til dels overvejer, om det er besværet værd at overtage tronen fra hans myrdede far og hævne sig på hans fars fjender. Og nøjagtig det samme gør sig gældende indenfor digital marketing og din virksomheds fortsatte trivsel på de sociale medier. Dog, forhåbentlig, med færre mord.

Som sagt, står du stille for længe, så bliver du unægteligt overhalet, og konsekvensen er en Facebookside, der ender som Hamlets far, kun en skygge af sit tidligere selv, der spøger sine eftergangere (læs: følgere) med lavmælte udbrud (læs: opslag) i tide og utide. Eller, værre endnu, som Yorick, det føromtalte kranie, afgået ved døden og (utilstrækkeligt) begravet (læs: unsubbed).

 

Det er risikabelt at afhænge af kun én platform

Jayne Thompson fra Chron formulerer det således, ”Mange virksomheder oplever fænomenal vækst i de første par år, men så møder de en mur. Den mest hyppige årsag er et fald i leads. Måske du har opnået maksimal penetration indenfor dit marked eller en ny konkurrent udkonkurrerer dig på pris.” (Chron).

Bedre så at følge Hamlets eksempel: Altid vær et skridt foran og aldrig vær bange for at diversificere.

Hvad siger du? Hvordan Hamlet slutter?

Nej, det tror jeg ikke, vi behøver komme ind på lige nu….

Pointen er: Det er en evig kamp at lede en virksomhed mod vedvarende succes, at holde ens brand top-of-mind hos forbrugere og være med på de nyeste trends og kunne sige, at I var der, før det blev cool.

Og det er en kamp, der er værd at vinde, fordi vinderen tager alt. Eller i mindste fald top ranking.

Men ligesom Yorick, ligesom Hamlets far og, senere, Hamlet selv, så varer kun meget få ting evigt, og selv giganter såsom Facebook og Google er ikke udødelige.

Selvom Google netop har nået de højder, de er på nu ved konstant at diversificere og holde sig på forkant med udviklingen (nogle gange er det gået mindre godt, såsom, indtil videre, med Google Glass; andre gange er det gået meget godt, som da de opkøbte YouTube), så er det risikabelt for enhver virksomheds marketing at afhænge udelukkende af en eller to platforme, uanset størrelse.

 

Facebook

Ikke så overraskende, så er Facebook stadig den største platform derude med 2.41 milliarder månedlige og 1.59 milliarder daglige brugere (Facebook Newsroom). Derfor er det, naturligvis, også en af de vigtigste platforme for din virksomhed at være synlig på, og det gælder uanset, om I fokuserer på brand awareness, PPC marketing eller noget helt tredje.

Facebook er en platform, hvor man ved forholdsvis meget om brugerne derpå, fordi det er et sted, hvor vi logger ind og deler en masse info om os selv (i modsætning til for eksempel Google, hvor man ikke altid logger ind — især ikke på arbejde — og det derfor er lidt sværere at vide med sikkerhed, hvem der egentlig søger på et givent tidspunkt).

Det gør, at når man slår noget op på Facebook eller annoncerer på Facebook Ads, så kan man gøre det med ret høj præcision og ramme netop den eller de målgrupper, man ønsker.

Og med over 2 milliarder brugere på platformen, så er der mange at nå ud til.

Men måske lidt mere overraskende, så ser det ud til, at unge så småt er ved at bevæge sig væk fra Facebook og over mod andre platforme (Pew Research Center). Et muligt svar på det er for eksempel, eftersom SoMe platforme er steder, hvor vi færdes dagligt i et forsøg på at fremstille os selv og følge med i andres liv, så har blandt andet teenagere måske heller ikke så meget lyst til at dele den plads med deres forældre.

Derudover har Facebook også et vedvarende problem med falske konti, og i starten af 2018 slettede de for eksempel op mod 583 millioner falske brugere.

Selvom det er et forholdsvis lille antal sat op mod de 2.41 milliarder (det her tal er også fra 2019, hvilket er efter udrensningen), og selvom der selvfølgelig stadig er mange unge, der aktivt bruger Facebook, så er det alt stadig udviklinger, der er værd at have in mente. En effektiv marketing strategi tager nemlig ligeså meget hensyn til fremtiden som nutiden og opererer på flere kanaler samtidig fra dag ét.

 

Instagram og YouTube

Mange af de unge brugere, der rejser væk fra Facebook, går i stedet over til Instagram (Sprout Social). Det skal dog siges, at Instragram ejes af Facebook, så de er nok ikke helt så harme over situationen, som man ellers kunne narres til at tro. Annoncering på Instagram styres også gennem Facebook Ads.

Instagram har omkring 1 milliard brugere månedligt, hvor ca. 500 millioner bruger og ruller gennem deres feed hver dag (Sprout Social). Det er tegn på en stor, aktiv brugergruppe.

Der er selvfølgelig mange elementer, der spiller ind der, men vores bud på en af de største grunde til, hvorfor Instagram oplever den vækst af så aktive brugere, de har set over de seneste par år, er fordi Instagram tilbyder nogle af de bedste dele af andre platforme og blander dem sammen i én — nemlig Facebook, YouTube og Pinterest.

Facebook giver os mulighed for at dele ting fra vores hverdag, og mens det også er et sted, hvor vi kan følge vores yndlingsidoler og brands, så er det ikke nødvendigvis derfor, vi logger på Facebook eller Messenger til daglig.

YouTube, på den anden side (og i mindre del Twitch), bruger vi oftest, fordi vi enten søger noget bestemt (for eksempel en kattevideo) eller fordi vi følger en bestemt kanal eller flere, og det er her, YouTube adskiller sig fra mange andre platforme: Den kører på individer og brugeres ønske om at følge dem, det de laver og måden de er på.

Det er blandt andet derfor, der ofte tales om YouTube personligheder. Fordi det er dem, der driver os til YouTube.

Det vil sige, groft opstillet, Facebook lader os dele ting om os selv; YouTube lader os følge og få indblik i de karismatiske mennesker på den anden side af skærmen bedre end for eksempel TV nogensinde har. Og Instagram, med lidt inspiration fra Pinterests format, lader os gøre begge dele.

Instagram giver os mulighed for at dele ting fra vores hverdag (for eksempel et måltid) på både billede og video, og vi har samtidig mulighed for dagligt at følge med i forskellige personligheders liv, som vi følger dagligt.

Det daglige element er en vigtig komponent i vores forhold til sociale medier og håndtering af de forskellige marketingstrategier, der findes på Instagram.

Mennesket i den digitale tidsalder

Og det er, om noget, den vigtigste udvikling: Brugere online søger i større og større grad mod oprigtighed, mod menneskeligheden i de forskellige platforme vi færdes på. Og det gør sig næsten universelt gældende. I en digital verden, hvor bots, algoritmer og automatiserede e-mails vokser sig mere og mere prævalente, skiller ægte menneskelig kontakt sig ud som savnet og, især, eftertragtet.

Det er tydeligt at se forskellen, når noget er skrevet af en robot eller tilrettet alle besøgende i forhold til, når det er skrevet af et rigtigt menneske til et andet menneske, og den forskel er mærkbar i brugeren. Jo mere vandt til vi bliver at interagere med bots online (som også udfører godt arbejde og jo til stor del gør online shopping muligt), jo mere er der at vinde på den menneskelig kontakt i jeres virksomheds online marketing og SoMe tilstedeværelse.

 

LinkedIn og vigtigheden af det rette fokus

Det er blandt andet en udfordring, LinkedIn har forceret på imponerende vis. I snart ti år er deres brugerantal kun steget (Statista). Og det er på trods af, at på papiret er LinkedIn på mange måder det modsatte af en platform, der fokuserer på menneskelig kontakt og nærvær. Det er i bund og grund en social media platform til virksomheder og mennesker, der ønsker at skabe professionelle kontakter på arbejdsmarkedet.

Men, og yderst vigtigt, fremfor at bygge deres platform op omkring virksomhederne, der trods alt er kernen i deres produkt, så prioriterer de menneskene i de virksomheder, fordi det er mennesker (læs: brugere), der er knudepunktet i enhver social platform. Vi bruger LinkedIn, fordi vi vil gerne vide mere om virksomheder og arbejdsmuligheder, ja, men det er via kontakten med menneskerne i den virksomhed, at vi gør det.

Vi er på de sociale medier af mange grunde, men den største af alle er unægteligt for at interagere med (og nogle gange mod) andre mennesker, for at fremstille os selv og se og følge med i andre menneskers liv.

Men ikke alle andre menneskers — det kan være overraskende nemt at glemme, når det kommer til online marketing og det store antal mennesker, man potentielt kan nå ud til. Vi følger nemlig kun med i mennesker og produkter, der på en eller anden måde svarer til (eller modsiger) vores egne værdipunkter.

 

Forglem ej søgeplatformene — heller ikke Bing

Det er stadig vigtigt at have in mente søgeplatformenes indflydelse på det hele, fra Google til Bing, Google Ads, displaynetværket og tredjepartssider.

Som nævnt, så er YouTube en stærk og markedsførende social mediaplatform på markedet (selvom konkurrenter såsom Twitch — ejet af Amazon — for alvor er ved at få fart på), men en stor del af deres succes er også bygget på, at de ejes af Google og styres af mange af de samme algoritmer.

Og før vi kommer for godt i gang med at snakke om diversificering på de sociale medier, så kan det være farligt netop at glemme søgeplatformenes betydning.

Her spiller Google naturligvis den største rolle, men Bing og andre søgemaskiner skal ikke undervurderes. Fordi på trods af, at de naturligvis ikke har så mange daglige søgninger som Google, så er det stadig værdifulde platforme at fokusere på.

På Bing er der blandt andet mindre konkurrence om de gode søgeord, hvilket også giver en lavere klikpris. Dertil er målgruppen også ældre på Bing, så brugerne konverterer ofte bedre, da de er mere købsstærke. Har du en B2B virksomhed, så kan Bing være en meget vigtig kilde til kunder.

 

Displaynetværket og resten af verden

Og når vi har sagt Google (og ikke mindst YouTube), så må vi også nævne displaynetværket.

Det inkluderer alt fra videoreklamer, bannerreklamer og visninger på et stort udvalg af tredjepartssider, der alle er med til at udvide din virksomheds rækkevidde og muligheder for diversificering af annoncering og synlighed.

Digital marketing i en digital virkelighed handler ikke længere så meget om, hvor mange du kan nå med dit budskab. Fordi du kan i dag forholdsvis nemt nå ud til den største del af verden.

Nej, nutidens marketing handler om at nå ud til de rette mennesker med det rette budskab på det rette tidspunkt. Og det er her, at det er vigtigt at være på forkant med forskellige diversificeringspotientialer og se mulighederne næsten før, de er der.

Konklusion

Hvis en platform ikke formår at gøre det, vi ønsker på en effektiv måde, eller hvis andre knuder opstår (som i førnævnte problem mellem teenagere og forældre på Facebook), så vil der ske ændringer og udskiftninger på de diverse platforme.

Som sagt, udviklingen står aldrig stille. SoMe platforme vil fortsætte med at udvikle sig, måden vi bruger dem ændrer sig og nye vil dukke op og overtage andres plads.

Derfor er det vigtigt at holde øje med udviklingerne og være forberedt på at diversificere allerede før, de tager ved. Således formår du at fastholde en førende markedsposition i en digital tidsalder, hvor mulighederne er mange og faldgruberne endnu flere.

Kilder:

http://shakespeare.mit.edu/hamlet/full.html
https://smallbusiness.chron.com/diversification-marketing-strategy-65445.html
https://newsroom.fb.com/company-info/
https://pewinternet.org/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/
https://newsroom.fb.com/news/2018/05/enforcement-numbers/
https://sproutsocial.com/insights/instagram-stats/
https://www.statista.com/statistics/274050/quarterly-numbers-of-linkedin-members/

Hør, hvordan vi kan hjælpe dig

Udfyld kontaktformularen og vi kontakter dig indenfor 24 timer.
Vi glæder os til at tale med dig.