senest opdateret: 16 januar 2020

Hvad er content marketing — en introduktion

Hvordan når du bedst ud til dine kunder? Og hvordan kommunikerer du dine budskaber effektivt?

Kort fortalt

Content marketing består af udarbejdelse og optimering af det indhold (oftest tekst), I som virksomhed tilbyder nye såvel som gamle kunder. Formålet er at guide dem videre på deres kunderejse og tættere på et køb. Content marketing omtaler sjældent din virksomhed direkte men fokuserer hovedsageligt på at levere brugbart indhold til brugere og kunder.

Men er det strengt taget nødvendigt? Det giver vi dig svaret på her.

Content marketing — situationen lige nu

Content marketing er for tiden i vældig fremgang, og det er for så vidt ikke så underligt.

For det første, så blev content marketing tidligere på året profeteret af en lang række eksperter til at blive den vigtigste digitale marketing disciplin i 2019 (Smart Insights).

For det andet, så var det også i kølvandet på de sociale mediers fremmarch/frembrusen, at content marketing som decideret disciplin opstod.

I takt med at platforme såsom Facebook, Youtube, Instagram, Twitter og så videre er steget i popularitet og, ikke mindst, internettets allestedsnærværende indvirkning på vores daglige liv, er vores muligheder som kunder og klienter også øget voldsomt.

Nu om dage kræver det stort set intet arbejde at google sig vej frem til alt fra de billigste spegepølser til det bedste spaophold.

På den måde bliver der også i langt højere grad stillet krav til virksomheder, online såvel som offline, i forhold til at markedsføre sine produkter og services. Det er ikke længere nok med TV spots, avisreklamer, etc.

Det handler om at give kunder og besøgende noget tilbage og guide dem langs kunderejsen mod et køb hos netop jer.

For at gøre det mest effektivt og pålideligt, afhænger I som virksomhed af godt, relevant indhold at tilbyde kræsne kunder — og for bedst at kunne garantere det, har I brug for en veltilrettelagt content marketing strategi

Så, hvad er content marketing egentlig?

Den fine måde at sige det på, er, at enhver virksomheds mål med content marketing er at positionere sig selv som centrum for ens branche.

Det er det, der er det endelige formål med content marketing. Tricket er, at det er uopnåeligt lidt på samme måde som en regnbue. Du kan altid komme tættere på.

Derfor er enhver god content marketing strategi også bevidst om, at den bygger på flere fundamenter, der sammen udgør tre mål. Groft opstillet, så er de:

  1. Hensigten er at skabe værdifuldt indhold, som kunder og besøgende værdsætter i sådan en grad, at de senere i forløbet gør et køb eller flere. Dog, alt efter hvor på kunderejsen, der er lagt fokus, kan hensigten også være et øjeblikkeligt køb, tilmelding til nyhedsbrev eller en anden aktivitet.

    I den forstand er content marketing med til at modne jeres kunders købsvilje. Samtidig styrker godt indhold også jeres brand. Det opbygger troværdighed og købstillid hos kunder og, gerne, deres omgangskreds. Det og andet er for eksempel led i en god social proof plan.

  2. Målsætningen er et tættere forhold mellem virksomhed, brand og kunder. Det skal gøre det lettere for jer som virksomhed at få jeres budskaber ud til relevante kunder og besøgende. På samme tid skal det også være mere gnidningsfrit for besøgende at lære jeres værdier, produkter og services at kende.

    Det vil sige, at content marketing ofte fungerer som bindeled mellem virksomhed og kunder. Og gerne på flere platforme ad gangen — jeres brand skal helst være til stede alle steder, jeres kunder er og kan tænkes at være. For skønhedsprodukter og modefirmaer er det, for eksempel, oftest mere relevant at være på Instagram og Facebook end på LinkedIn eller Twitter. Derimod giver det oftest god mening for nyhedsmedier at være på Twitter og, muligvis, Reddit.

  3. Formålet er for jeres brand at blive ensbetydende med jeres produkt eller service til en sådan grad, at kunder og besøgende ikke længere bedømmer det nødvendigt at søge andre steder hen.

    Kort sagt, centrum for jeres branche.

    Det kan til dels sammenlignes med, at ordet ’google’ ikke længere kun beskriver virksomheden men samtidig også deres kerneprodukt. Det kan selvfølgelig også medføre visse uønskede konsekvenser, men det er en diskussion, vi gemmer til en senere artikel.

Hensigtsmæssigt indhold

Et meget ligetil eksempel på content marketing?

Den her artikel, du læser lige nu — og for så vidt hele vores Viden sektion — er et klassisk eksempel på content marketing.

Vores hensigt er at skabe indsigtsrigt indhold til mennesker lige præcis som dig i håbet om, du får noget ud af det. Det vil sige, hvis du sætter tid af til at læse det, vi har at dele, så ønsker vi også, at du går herfra med følelsen af, du har fået noget værdifuldt ud af det.

Det kan ofte være en af de største udfordringer med content marketing: Internettet er et stort sted, så hvordan tilføjer du egentlig noget nyt til diskussionen, der ikke allerede er blevet sagt?

Sandheden er, at mange desværre fejler i stor stil. Det fører til yderligere overflod af gammel eller (endnu værre) ligegyldig info på nettet, der kun er med til at gemme faktisk godt indhold bort.

Alene Google står for omkring 3.5 milliarder søgninger pr. dag. Det er rundt regnet 40.000 (Internet Live Stats).

Som følge af det kommer også en stor mængde misvisende eller falsk information (Google anerkender også selv problemet). Det er en af hovedårsagerne til, at søgemaskinernes algoritmer straffer duplikeret indhold så hårdt.

Konsekvensen er, at tiltroen til indhold på internettet næppe nogensinde har været lavere.

Derfor er det så vigtigt med kvalitetsindhold, der fokuserer på brugbarhed.

Sørg for at have et klart mål

Content marketing består oftest af en lang række forskelligt og vidtrækkende indhold.

En hurtig men langt fra fyldestgørende liste inkluderer:

  • Opfølgning på anmeldelser
  • Produktbeskrivelser
  • Hjemmesideindhold
  • Infografikker
  • Nyhedsmail
  • Chatbot
  • Annoncetekst

I de allerfleste tilfælde vil jeres content marketing og det indhold, der bliver skabt, have indflydelse på og blive påvirket af andre grene af jeres marketing.

Det gælder alt fra PR til SEO og hastighedsoptimering.

Derfor er det ekstra vigtigt med en klar målsætning fra starten, før I som virksomhed og brand begiver jer ud i for meget content marketing.

Ydermere gør det heller ikke fremgangsmåden værre, hvis I også har lavet jer nogle SEO overvejelser i forbindelse med udarbejdelse af indholdet.

Det er svært at se, hvor man er på vej hen, hvis der ikke foreligger et tydeligt mål at sigte efter.

Og hvis man så derudover famler frem i blinde, er det ikke til at sige, hvilken ravage man kan ende med at gøre.

ZMOT og formålet med jeres content marketing

Google har i flere år omtalt øjeblikket, hvor brugere og søgere egentlig tager beslutningen om at foretage et køb som Zero Moment of Truth.

Det giver selvfølgelig lidt sig selv. Der er altid et punkt, hvor du tager en beslutning, før du gør noget. På den måde er termet selvfølgelig lidt søgt, men værdien ligger i at vide, hvor på kunderejsen, tidspunktet ligger.

Fordi den værdi kan være rigtig høj.

Allerede i 2011 udgav Google en række nøgletal, der påviste, at ZMOT gjorde sig gældende i hele 88% af tilfælde. Derudover er det også meget sigende, at brugere og købere researcher i middel på 10,4 forskellige kilder (online såvel som offline), før de foretager et køb (Google).

Og det er netop det punkt, content marketing forsøger at guide brugere og kunder hen mod.

Via godt content, SEO tekster der ikke bare er SEO tekster men oprigtigt og brugbart indhold, en veltilrettet content marketing plan og stærke budskaber, hjælper I ikke bare jeres kunder med at lære jeres brand bedre at kende; I lærer samtidig også dem bedre at kende.

Det sætter jer i en position, hvor I kan tilrettelægge jeres salg og øvrige markedsføring mere nøjagtigt og mere effektivt nå ud til dem, I allerhelst vil.

Formålet er at finde frem til jeres kunders zero moment of truth og bedst muligt guide dem derhen på deres vej langs kunderejsen. Sådan opnår I ikke bare et tættere kendskab til jeres kunder og jeres fremadrettede muligheder; I effektiviserer også kommunikationsplatforme til bedst at nå ud med de rette budskaber til de rette mennesker.

Konklusion

På den ene side har meget ikke rigtig ændret sig.

Godt og relevant content er stadig humlen i jeres virksomheds relation til kunder og brugere. Det handler stadig om at levere et godt produkt eller en god service og mest effektivt kommunikere det ud til kunder, nye såvel som gamle.

Men det, der har ændret sig, er måderne, vi bedst gør det på.

Smutvejene bliver færre, men samtidig bliver gevinsterne ved at gøre det godt også det større.

Der er i realiteten ikke blevet færre måde at adskille sit brand på fra andre; der er kommet flere, og de har ofte en stærkere effekt.

Online brugere og shoppere søger i yderligere grad troværdighed og mere viden i deres færden på nettet, før de er klar til at foretage et køb.

Men når de så også støder på det, de søger — hvad enten det er i form af online annoncering, fedt content, tilfældigheder eller anbefalinger andetstedsfra — så bliver det også belønnet.

Content marketing handler unægteligt om en vis grad af quid pro quo.

Og gjort rigtigt, så bunder det hele ud i en win-win for både virksomhed og kunde.

Kilder:

https://blog.google/products/search/our-latest-quality-improvements-search/
https://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/
https://www.smartinsights.com/managing-digital-marketing/marketing-innovation/business-critical-digital-marketing-trends/
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/the-zero-moment-of-truth-macro-study/

Hør, hvordan vi kan hjælpe dig

Udfyld kontaktformularen og vi kontakter dig indenfor 24 timer.
Vi glæder os til at tale med dig.