20-09-2019

Google opdaterer deres nofollow politik med nye features

Tilbage i 2005 introducerede Google oprindeligt deres koncept omkring nofollow. Det betød, groft sagt, at hjemmesiderejere- og administratorer fik mere kontrol over, hvilke udgående links, man ville give værdi og hvilke, man ikke stolede helt så meget på. Nu, næsten 15 år senere, har de opdateret det koncept og de dertilhørende retningslinjer. Og ændringerne er ret markante.

Her er en opremsning af de 4 mest betydningsfulde:

  • Fremfor kun nofollow links er der nu tilføjet ”sponsored” og ”UGC” (hvilket står for User-Generated Content), og de har hver deres mere specifikke formål.
  • Når det kommer til ranking, betragter Google nu nofollow attributter som vejledende fremfor regelsættende. Det betyder, at eventuelle nofollow links sandsynligvis ikke vil påvirke ranking, men i visse tilfælde kan det have betydning.
  • Google ser fortsat bort fra nofollow links, når det kommer til crawling og indexering. Det ændrer sig dog i marts 2020. Her vil de, på samme måde som nævnt i punkt 2, betragte nofollow attributter som vejledende fremfor regelsættende. Det medfører, at Googles crawlbot i nogle tilfælde vil beslutte at crawle gennem et link på trods af administratorens nofollow markering.
  • Alle former for attributter kan bruges i kombination med hinanden. Selvom det sjældent vil være relevant, så er der intet, der hindrer dig i at bruge tre i én. Eksempel: rel=”nofollow sponsored ugc”.

Overview of Google's nofollow changes

Kilde: Moz.com

Hvad skal du så gøre?

I det store hele? Ikke så meget.

Og medmindre du allerede anvender nofollow til at begrænse crawling betydeligt, behøver du sandsynligvis ikke gøre noget.

Men når det gælder ads eller sponsoreret links, så kan det være smart at gå fra nofollow og over til rel=”sponsored”.

Det vil ihvertfald være en mere langsigtet strategi, fordi som Google selv siger, ”You can keep using nofollow as a method for flagging such links to avoid possible scheme penalties […] However, we recommend switching over to rel=”sponsored” if or when it is convenient.” (GoogleBlog).

Det er i øjeblikket kun en anbefaling, men formuleringen kunne også tyde på, at Google på et senere tidspunkt gør det til et krav.

Og hvorfor gør Google så det her?

Det korte svar er: Wikipedia.

Sider med et stort antal af netop user-generated content har naturligt mindre kontrol over deres udgående links. Derfor har de haft tendens til at bruge nofollow på hele deres side, for at undgå eventuelle straffe fra Googles systemer.

Men det betyder samtidig, at store dele af ellers pålidelige links på nettet ikke er synlige for Google.

I lang tid har Google ikke kunnet figurere store sider såsom Wikipedia og den enorme mængder generelt meget pålidelige links, de indeholder, i Googles egne linkgrafer og øvrig information.

Det åbner den her nye ændring blandt andet op for.

For de fleste vil det ikke gøre nogen forskel, men forhåbentlig vil det lede til, at mere relevante sider får en bedre ranking i forbindelse med, at pålidelige sider såsom Wikipedia linker til dem.

Vi krydser fingre for at vågne op til et endnu bedre internet og følger under alle omstændigheder med i udviklingerne.

 

Kilder:

https://moz.com/blog/nofollow-sponsored-ugc
https://webmasters.googleblog.com/2019/09/evolving-nofollow-new-ways-to-identify.html

Hør, hvordan vi kan hjælpe dig

Udfyld kontaktformularen og vi kontakter dig indenfor 24 timer.
Vi glæder os til at tale med dig.