facebook-ads-business-manager-bureau
Online Annoncering

Facebook Ads

Optimér dit salg, leads og brand-kendskab på verdens mest populære sociale medie.

Hvorfor annoncere med Facebook Ads?

Med over 2.4 milliarder Facebook konti er der et stort potentiale for, at du kan få succes med Facebook. 79% af alle internetbrugere er på Facebook, 76% af voksne bruger Facebook dagligt og 76% af Facebook brugere søger inspiration via deres Facebook forside.

Alt i alt betyder det, at du kan målrette mod de fleste af dine kernebrugere, og du kan skabe annoncer, der inspirerer brugerne til at foretage et køb. Med billed-, video-, lead- og fuldskærmsannoncer har vi mange muligheder for at skræddersy en annonce, der accentuerer produktets styrker og dit brand.

Hvad end du er en B2C- eller B2B virksomhed, vil Facebook have noget for dig. Der er mulighed for at ramme helt nye segmenter gennem Facebooks interessegrupper, men derudover kan du også ramme tidligere besøgende på din hjemmeside. Herved kan du holde dit brand ‘top of mind’ hos brugerne, så de handler hos dig, når et behov opstår.

Hos SearchComet kan vi administrere og udvikle din Facebook annoncering, så du rammer de bedste målgrupper i markedet med højrelevante annoncer og derved øger din virksomheds omsætning og antallet af leads skabt gennem Facebook annonceringen.

SearchComet hjælper dig med:

Heavy Check Mark on Google Android 4.4 Opsætning af Business Manager konto

Heavy Check Mark on Google Android 4.4 Analyse af målretninger og opsætning af målgrupper

Heavy Check Mark on Google Android 4.4 Opsætning og optimering af annoncer

Heavy Check Mark on Google Android 4.4 Boost af opslag med skræddersyet målretning

Heavy Check Mark on Google Android 4.4 Rådgivning om Facebook Ads


Vil du også på Facebook, eller ønsker du at forbedre din annoncering, så kontakt os nu.

Hvorfor Facebook Annoncering?

I 2019 var der 2.38 milliarder månedligt aktive brugere, og Facebook er derfor den andenstørste online platform i verden (efter YouTube). Den rækkevidde Facebook derfor er én af hovedårsagerne til, at Facebook er et værdifuldt markedsføringsredskab (Facebook, 2019).

Men derudover ved vi også, at 1.56 milliarder brugere var på Facebook dagligt i 2019. Facebook er derfor en vigtig komponent af mange brugeres hverdag, og det er derfor en fantastisk måde at holde kontakten til dine eksisterende kunder, eller til at nå ud til nye målgrupper (Zephoria, 2019).

For at hjælpe med at nå din målgruppe på en meningsfuld måde, har du mulighed for at annoncere med tekst, billeder, video og fuldskærmsoplevelser på Facebook – og disse annoncer kan målrettes mod detaljerede målgrupper ud fra demografiske og interessebaserede tilhørsforhold. Derudover kan du målrette mod tidligere besøgende på din hjemmeside eller brugere, der har interageret med dit brand på Facebook.

For webshops er der en ekstra fordel, nemlig muligheden for at generere annoncer baseret på dit shopping feed, så du kan vise dine produkter til alle disse målgrupper – og her er dynamisk retargeting også muligt, så du kan vise højrelevante annoncer til tidligere besøgende.

Denne fleksibilitet betyder, at Facebook har noget for enhver virksomhed, om du så har en webshop, sælger services til private brugere eller udelukkende er interesseret i B2B segmentet.

Hvad koster Facebook Annoncering?

Prisen for Facebook annoncering er svær at definere, da det kommer an på mange forskellige faktorer. Herunder finder du en tabel med de gennemsnitlige priser. Herefter dykker vi ned i, hvordan prisen udregnes og ændrer sig baseret på kampagneopsætning, tidspunkt, annoncekvalitet, mv.

6,58,-

CPC
(Pris per klik)

48,75,-

CPM
(Pris per tusind visninger)

7,26,-

CPL 
(Pris per like)

37,09,-

CPD
(Pris per download)

Hvor vi på andre platforme kan styre klikprisen meget nøje, har vi ikke helt samme mulighed på Facebook. På Facebook kommer prisen nemlig an på den interaktion og adfærd dine annoncer skaber, samt hvordan og hvornår din annonce vises.

Hvis din annonce klarer sig godt, hvilket f.eks. ofte vil være tilfældet med konkurrencer og lignende, hvor interaktionsraten er meget høj, så vil prisen også være markant lavere. Derfor er det svært at sige, præcis hvad du kan forvente at din Facebook annoncering, og hvad den i sidste ende vil koste, da det kommer an på mange forskellige faktorer. Derfor skal du overveje følgende, når du sætter din annonce op:

Vi kan dog sætte mål for prisen i en Facebook kampagne, hvilket vil være med til at styre prisen. Du kan f.eks. definere hvad du gerne vil betale på CPC, CPM eller Leadpris-basis, men om denne pris kan indfris kan først blive klar, efter kampagnen har kørt et stykke tid. Såfremt den ønskede pris er for lav, vil Facebook selv skrue ned for din eksponering, hvilket i sidste ende fører til en “død” kampagne.

På baggrund af ovenstående vælger mange derfor, at give Facebook relativt frie tøjler til at sætte prisen. “Betyder dette så, at Facebook vil sætte prisen markant op?” Tænker du nok.

Når Facebook får friheden til at sætte prisen, kan vi som annoncør bestemme, hvad den automatiske algoritme skal fokusere på. Her kan “laveste pris” defineres som mål, hvorved Facebook vil forsøge at holde prisen nede. Det har vi gode erfaringer med, men der er tidspunkter, hvor en fast pris er anbefalet.

Herunder kan du se en liste, over alt hvad Facebook ser på, når prisen bestemmes.

PRISFAKTORER

Timing

Der er markante udsving i prisen baseret på tidspunkt på dagen, dag i ugen, måned og sæson. Fjerede kvartal er f.eks. den dyreste for Facebook annoncering, hvilket skyldes øget tryk fra Black Friday / julesalget. Desuden ser vi generelt en højere pris i de perioder, hvor der er mest brugeraktivitet på Facebook, så du kan ofte få billigere klik om natten, men her er volumen også lavest.

Kampagnemål

På Facebook kan du vælge en række forskellige kampagnetyper, der hver især forsøger at udføre et bestemt mål. Hvis du vælger en kampagne med fokus på trafik til din hjemmeside, så vil du derfor se en lavere pris per klik, end hvis du havde valgt en kampagne med fokus på rækkevidde og brand-awarenes. Ved valg af kampagne vil Facebook forsøge at vise til brugere, der tidligere har vist den adfærd, du efterspørger.

Budstrategi

Som allerede nævnt kan du vælge at sætte rammer for dit forbrug. Hvis du sætter en specifik CPM, CPC eller lignende, så vil Facebook gøre alt for at indfri dette mål. Her kan du bedre opnå en ønsket pris per ønsket handling, men det kan have store konsekvenser for rækkevidden og eksponeringen af din annonce.

Placering

Hvor din annonce vises har også en effekt på din pris. Mange annoncører går målrettet mod en placering i nyhedsfeedet, og derfor vil prisen her ofte være højere, end hvis du ville acceptere en anden placering med mindre konkurrence.

Annoncerelevans

Brugersignalerne for din annonce spiller en stor rolle i den pris du kan forvente. Hvis din annonce klarer sig godt hos din målgruppe, kan du forvente at se gode resultater og lave priser. Hvis din annonce derimod klarer sig dårligere end gennemsnittet, så vil din pris stige, da Facebook er interesseret i at vise indhold for brugerne, der interesserer dem. Her bruger Facebook tre primære fokusområder:

  • Interaktion
  • Kvalitet
  • Konvertering.
Målgruppe

Målgruppen er vigtig på flere måder. Hvis din målgruppe er for lille (relativt til dit budget og annoncepres), så vil din frekvens stige. Hvis du viser din annonce 4 gange til hver bruger i gennemsnit, så har du en frekvens på 4. Det anbefales at have en frekvens på maksimalt 3, da prisen hurtigt stiger herefter. Dette er en udfordring i Danmark, da vores målgrupper ofte vil være små sammenlignet med andre lande.

Ofte kan du dog slippe afsted med en højere frekvens, hvis målgruppen stadig udviser positive brugersignaler. Dette kan f.eks. være tilfældet ved retargeting/remarketing målgrupper.

Når du vælger din målgruppe skal du derfor tænke over dit budget og dine mål/målgruppens relevans, da du herved opnår den bedste pris.

Industri/Branche

De fleste af ovenstående faktorer er baseret på konkurrencen. Derfor er din branche også en vigtig faktor. Hvis du er i en branche, der har en stærk tilstedeværelse på Facebook, så kan du forvente en højere pris, da der vil være konkurrenter, der forsøger at nå de samme brugere. Hvis dine konkurrenter er aggressive i deres annoncering, så vil det også være med til at drive prisen op.

Men hvordan bliver din pris fastsat? 

Ved hver visning af din annonce udspiller der sig en auktion. I denne auktion vil din annonce blive holdt op mod alle andre annoncører, der ønsker at byde ind på samme visning. Her vil alle faktorer blive målt og vejet, for at Facebook kan vælge den annonce, der forventes at give det bedste resultat. Dette auktions-system er meget lig det system Google Ads bruger. Dette system er også hovedårsagen til, at det er umuligt at spå om prisen, da den ændrer sig dynamisk fra auktion til auktion, og prisen vil derfor ændre sig hele tiden.

Ønsker du at opnå den bedste pris på Facebook og nå ud til de rette brugere, så kan du tage kontakt til os om et muligt samarbejde. Vi ser gerne på din opsætning og kommer med feedback til, hvad der kan gøres bedre.

Sådan arbejder vi som dit Facebook Ads bureau

Hos SearchComet arbejder vi intensivt med jeres Facebook tilstedeværelse. Dette kan både være i form af feedback til muligt content markedsføring, der kan spille en central rolle på Facebook, eller det kan være annonceinitiativer til at skabe mere omsætning for virksomheden. Derudover arbejder vi sammen med B2B virksomheder for at ramme relevante målgrupper på Facebook.

Vi arbejder proaktivt og forsøger derfor at tappe ind i alt potentiale, og typisk hjælper vi også med fordeling af budgetter til de platforme, der kan forventes at skabe de bedste resultater.

Facebook annoncering er specielt på den måde, at det ofte kræver en del koordinering mellem os som bureau og dig som kunde. Annoncen skal sættes op og målgrupper skal defineres, og her skal elementer som brand, design og personaer kobles sammen i en større enhed, så vi får lavet de bedste annoncer og målretninger.

På Facebook vil du sjældent kunne sætte kampagne op, der kan køre året ud. Dette skyldes frekvens og annoncerelevans, hvilket kan resultere i højere priser over tid, da brugersignalerne ofte bliver dårligere ved gentagne visninger af annoncen. Derfor arbejder vi aktivt med oprettelse og optimering af kampagner gennem hele året, så vi kan holde budskaberne friske, så vi får den bedste pris.

 

Facebook Målretning og Audiences

På Facebook har du et hav af forskellige målretningsmetoder. Vi har alle de traditionelle demografiske målretningsmetoder, men qua Facebooks rige indsigt i brugernes status, har vi yderligere målretningsmuligheder som f.eks. livsstatus, begivenheder og meget andet, der tillader en mere præcis målretning. 

Derudover har vi en stor database af brugerinteresser at vælge blandt, og her kan du være heldig, at der er den helt rigtige målgruppe til dit behov.

Der er også mulighed for at lave audience lister baseret på dine egne brugere, om det så er brugere på din Facebook profil eller på din hjemmeside.

Du har også mulighed for at målrette mod personer, der har set en video, en annonce, eller som har interageret med dit indhold på Facebook. Det giver en god synergi mellem dine annoncer, og det tillader opsætning af remarketing flows, der eksponerer udvalgte annoncebudskaber alt efter hvordan brugeren tidligere har interageret med din hjemmeside eller materiale.

Men hvad kan du helt konkret målrette mod. Vi har samlet et par eksempler herunder for hver målretningskategori som inspiration til mulighederne på Facebook:

MÅLRETNINGSMULIGHEDER

Lokation og sprog

Du kan målrette mod personer ud fra deres geografiske placering eller sprog. Her kan du gå helt ned på by-niveau, eller du kan tilføje bestemte regioner eller lande.

Demografi

Du har mulighed for at definere demografisk ud fra alder og køn. Her har du fuld fleksibilitet, så du kan vælge lige præcis de aldersgrupper ud ønsker at målrette mod. Derudover kan du vælge køn, hvilket kan være meget brugbart for kønsspecifikke brancher, produkter eller budskaber.

Brugerdefineret målgrupper

Brugerdefinerede målgrupper er, som navnet og antyder, grupper du selv har skabt via din hjemmeside trafik, personer der har interageret med dine Facebook opslag eller personer der har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Du kan oprette lister med:

  • Brugere der har besøgt din hjemmeside (eller specifikke sider)
  • Brugernes emails du har samlet sammen (f.eks. gennem dit nyhedsbrev)
  • Brugere der har brugt din app
  • Brugere der har interageret med din virksomhed eller forretning over telefon eller via andre offlinekanaler
  • Brugere der har set din video på Facebook eller Instagram
  • Brugere der har besøgt eller interageret med din virksomhedsprofil på Facebook eller Instagram
  • Brugere der har åbnet dine lead ad eller lynoplevelser (også kaldt fuldskærmsoplevelser / canvas)
  • Kopimålgrupper (også kendt som lookalike audiences) – disse målgrupper kan laves på baggrund af alle ovenstående målgrupper, hvor Facebook opretter en liste med brugere der minder om de brugere, kopimålgruppen er baseret på. Herved kan du øge din rækkevidde markant ud til nye brugere

De fleste af disse målgrupper har forskellige måder at målrette på, f.eks. kan du oprette lister for brugere, der har set 25%, 50%, 75% eller 100% af din video. Brugerdefinerede målgrupper er derfor et stærkt og fleksibelt værktøj i din markedsføring.

Detaljeret målretning

Detaljeret målretning er en database over en masse forskellige grupperinger skabt på baggrund af adfærd, demografi og interesser. Her har du rig mulighed for at finde et segment, der passer godt til dit produkt.

For demografi kan du f.eks. udspecificere personers uddannelsesniveau, deres livsbegivenheder, forældrestatus og lignende.

For adfærd kan du f.eks. vælge købsadfærd, rejseadfærd og digitale adfærd.

Interessegrupper er skabt på baggrund af brugernes adfærd på Facebook. Hvis de f.eks. liker eller besøger sider, der omhandler bryllupsplanlægning, så kommer de f.eks. i gruppen bryllupper og bryllupsplanlægning. Der er et hav af forskellige interessegrupper, og der er næsten noget for alle annoncører.

Ulempen med disse grupper er, at de generelt er meget store, og derfor kan du forvente, at det ikke er alle der vil være helt præcise i målretningen. Du skal derfor altid se på målgruppen størrelse, for at vurdere, om det ser realistisk ud.

Ved at tænke kreativt, kan du også finde alternative målgrupper, der kan bedre resultater, end de generiske interessegrupper.

Hvis du f.eks. er en bilforhandler, og gerne vil markedsføre et ny model, så har du interessegruppen “biler”. Denne gruppe har dog 1,8 millioner brugere i Danmark, hvilket må siges at være alt for bredt. I stedet kan du målrette mod f.eks. “top gear”, hvor der er 61.000 brugere. Alt efter hvilken type af bil du forsøger at markedsføre, kan denne gruppe derfor være langt mere præcis og værdifuld for dig.

Forbindelser

Med forbindelser kan du målrette mod eller ekskludere personer, der har liket din Facebook side. Derudover kan du vælge at målrette mod eller ekskludere venner af personer, der har liket din Facebook side. Dette er en god måde at undgå brug af annoncepenge på personer, der allerede kender til dit brand.

Enhedstype

Du kan målrette mod personer, der bruger IOS eller Android. Det kan være et vigtigt redskab, hvis du forsøger at markedsføre din app. For de fleste, vil denne type målretning dog ikke være relevant.

Med så mange målgrupper er det nemt at brænde hele dit annoncebudget af, hvis du ikke ved hvad du laver. Her kan vi hjælpe med at prioritere i og udvælge målgrupperne, så vi kan teste de mest relevante segmenter af først.

Da mange af målgrupperne er meget brede, er det vigtigt altid at være kritisk og teste de forskellige segmenter af på en struktureret måde, så vi altid kan blive mere præcise i målretningen. Naturligvis med det mål, at identificere præcis hvilket segment du skal eksponere til, for at skabe synlig vækst for din virksomhed.

GRATIS POTENTIALEANALYSE

Bestil en gratis potentialeanalyse som startskuddet på, hvordan du når dine mål.

Bestil potentialeanalyse Læs mere om samarbejdet