senest opdateret: 16 januar 2020

Mobilvenlige hjemmesider og responsivt design: en FAQ

Hvordan fungerer din hjemmeside på mobilen? Hvad med tablets? Og hvad kan du egentlig gøre for at sikre, din hjemmeside er så brugervenlig som muligt?

Glade-mennesker-ved-mobil-responsiv-mobilvenlighed

Kort fortalt

Undrer du dig over, hvad forskellen er på en responsiv hjemmeside, en mobilvenlig hjemmeside og en, der er hverken af delene?

Så er din undren nu en saga blot. Nedenfor har vi samlet nogle af de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med hjemmesider til mobile enheder og besvaret dem på en hurtig og effektiv måde, så du nemt kan danne dig et overblik.

Teaser

Der er på ethvert givent tidspunkt omkring 3.3 milliarder mobilbrugere verden over (Newzoo).

Det svarer til næsten halvdelen af alle mennesker i verden, og tallet vil sandsynligvis kun stige i takt med, at flere og flere dele af verden bliver mere teknologisk avancerede.

Det er derfor ikke alene et stort marked at komme ind på; de nyeste udviklinger indenfor online salg, handel og marketing trækker også mere eller mindre alle sammen i retningen af mobile enheder og søgninger fremfor andre devices såsom stationære computere og andet.

Måske det var engang, men det er ikke længere nogen overdrivelse at sige, at enten er man med på den mobile udvikling eller også er man bagud.

Først en lille historietime

Allerede tidligt i februar 2015 annoncerede Google, at deres algoritmer snart ville begynde at favorisere mobilvenlige, responsive hjemmesider i deres søgeresultater (Google). Det første skridt tog de 21. april samme år.

Og med det påbegyndte de en rejse udi et øget fokus på mobilvenlige sider, som over de seneste par år kun har fået endnu mere fart på.

Lidt over et år senere, den 4. november 2016, gjorde Google det for eksempel klart, at over halvdelen af søgninger, der blev foretaget på deres platform verden over, foregik på mobilen (ikke på en computer) og de derfor så småt ville begynde at implementere en såkaldt mobile-first indexing strategi (Google).

Endvidere, lige før jul sidste år meddelte Google så, at over halvdelen af deres søgeresultater nu blev indexeret ud fra mobile-first princippet (SearchEngineLand).

Googles justerede fokus

Men hvad vil alt det egentlig sige, hvorfor er det vigtigt for din virksomhed og hvad betyder mobile-first indexing egentlig?

Det er alt glimrende spørgsmål, og derfor har vi som sagt udvalgt nogle af de oftest stillede spørgsmål nedenfor og forsøgt at svare dem på en så kort og overskuelig måde som muligt. Nogle er nemme at svare på; andre kræver lidt mere baggrundsviden og en smule mere forklaring.

I det store hele, så er Googles mobiludvikling og fokus på responsivt design en reaktion på de statistikker, der påviser, at flere verden over nu bruger mobiler og tablets til at søge på Google, end vi gør på computer og desktop.

Nedenstående graf fra StatCounter viser for eksempel, at det var en trend, der startede allerede i 2016, hvilket ikke overraskende stemmer meget godt overens med Googles førnævnte annoncering året forinden.

StatCounter graf demonstrerer, at mobilsøgninger overgår desktopsøgninger

#Så, hvad betyder mobile-first egentlig?

Mobile-first indexing vil sige, at Googles crawlbot (også kaldet Googlebot) favoriserer mobilvenlige sider fremfor sider, der ikke er ligeså optimeret til mobile enheder.

Mere specifikt betyder det, at når du foretager en søgning på Google, så ser Googleboten de mobile versioner af søgeresultater forud for desktopversioner.

Konsekvensen er, at resultater og hjemmesider, der ikke er optimerede med mobilvisning in mente, bliver nedprioriteret eller, i værste tilfælde, helt ignoreret.

#Hvad er mobile-friendly?

Der er mange måder at annoncere online, og de er bestemt ikke alle lige gode. Vi anbefaler klart, at I altid fokuserer på inbound-markedsføring indledningsvis, da det er her, I vil se den bedste lønsomhed.

I tvivl om, hvad inbound marketing indebærer? Læs vores artikel om inbound vs outbound marketing her.

Glade mennesker strømmer ud af en mobil sammen med emoticons, der demonstrerer mobilvenlighed

#Hvad er responsivt design?

Til stor grad er det et responsivt design, der gør din hjemmeside mobilvenlig.

Formålet er at optimere brugeroplevelsen sådan, at din hjemmeside vises og loades lige effektivt og brugbart uanset størrelsen og mærket af brugeres device.

Det vil sige, at brugeren gerne skal kunne danne sig et overblik af din forside, landingssider og andre undersider ved at zoome og/eller scrolle så lidt som muligt. Tekst og andre medier skal vises og ses uden problemer, knapper skal være den rette størrelse — ikke i vejen men samtidig synlige og lette at trykke på — og alt skal stå i den rette relation til hinanden uanset skærmstørrelse.

Alt det er samtidig også med til at gøre, at Googles crawlbot har bedre og nemmere ved at tyde din hjemmeside og rangere den efter fortjeneste i søgeresultatet.

OBS: Der er forskel på visning og loading i den forstand, at visning referer til, hvordan din side bliver vist på forskellige størrelser af skærme — hvordan tekst, billeder og andre medier bliver skaleret i forhold til format, zoomniveau og andet — mens loading oftest hentyder til den tid, det tager for din side og andre undersider først at blive vist på brugerens skærm.

#Hvad er min landingsside?

I den bredeste forstand er en landingsside en hvilken som helst side, en bruger først kommer ind på, når de åbner et link eller genvej til din hjemmeside.

I mere konkret forstand, især når det kommer til din overordnede digitale marketing strategi, så er din(e) landingsside(r) den side, du ønsker, at nye besøgende skal ’lande’ på først.

Derfor er landingssider oftest opbygget med ét specifikt formål.

Det kan være alt fra klargøring af et budskab til information om udsalg eller, måske oftest, opfordring til at blive medlem af nyhedsbrev eller lignende.

#Er det virkelig så vigtigt med en mobiloptimeret hjemmeside?

Kan du og din virksomhed trives uden en mobiloptimeret hjemmeside? Helt sikkert.

Vil den kunne blive ved med at trives på samme måde uden?

Højst sandsynligt ikke.

Googles egen statistik fra 2018 påpeger blandt andet, at mere end 70% af mobile landingssider på internettet tog over fem sekunder at vise (ThinkWithGoogle).

Det er bekymringsvækkende, når vi også ved (som samme rapport tydeliggør), at en ventetid på fem sekunder kan øge sandsynligheden for bounce med helt op til 90%.

Og når det kobles sammen med det faktum, at omtrent halvdelen af verdens befolkning har en mobiltelefon, så kan værdien af en mobil- og hastighedsoptimeret hjemmeside næsten ikke undervurderes.

Searchcomet marketingekspert står på mobiltelefon og designer løsninger ud fra grafer formet som skygge af bjerge

#Hvordan ved jeg så, hvor mobilvenlig min hjemmeside er?

Der findes en lang række forskellige værktøjer online — også gratis. Her er tre, vi anbefaler. De ser på og giver information om alt fra overordnet mobilvenlighed til loadhastighed.

 

Så, hvad venter du på? Kom ind i kampen.

Kilder:

https://webmasters.googleblog.com/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html
https://webmasters.googleblog.com/2016/11/mobile-first-indexing.html
https://resources.newzoo.com/hubfs/Factsheets/Newzoo_The_Global_Mobile_Market_Report_Fact_Sheet.pdf?hsCtaTracking=42c30a40-0d26-4ab1-9b15-600d1203b1c4%257C1615e0db-57f0-4a8c-a537-e09ac65e41f8
https://searchengineland.com/googles-mobile-first-indexing-now-powers-over-half-of-googles-search-results-309650
https://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide
https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/data-measurement/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/

 

Hør, hvordan vi kan hjælpe dig

Udfyld kontaktformularen og vi kontakter dig indenfor 24 timer.
Vi glæder os til at tale med dig.